Infrastruktura i jej obecny stan:
Zły stan infrastruktury kolejowej jest efektem braku srodków finansowych przez co najmniej 20 lat. Małe predkości pociągów, spora liczba ograniczeń„ predkości rozwijanych przez pociągi na poszczególnych liniach kolejowych i ograniczona przepustowośc maja duży wpływ na jakośc usług przewozowych.
- Nam zależy przede wszystkim na efekcie w postaci skrócenia czasu przejazdu pociągów, a nie jedynie na przerobie środków unijnych, bo to pozwoli przewoźnikom funkcjonowac lepiej i zapewni powrót pasażerów na kolej. A taki jest cel inwestycji kolejowych - podkreslał Andrzej Massel. - Dopiero w 2011 r., po raz pierwszy od 20 lat, na większej liczbie kilometrów torów prędkośc została zwiekszona niż zmniejszona. Do tej pory był‚o odwrotnie. Widac więc, że ten efekt jest osiągany - dodał Do grudnia 2015 trzeba będzie rozliczyc inwestycje kolejowe finansowane z POIiŚ na lata 2007-2013. Tymczasem na projektach kolejowych udał‚o się zaoszczędzic 1,2 mld. Powstało pytanie na co wydac te pieniądze. Komisja Europejska (KE) nie zgodziła się, żeby środki te przesunąc na drogi i ostatecznie pieniądze zostaną zainwestowane w infrastrukturę kolejową.
Rozmawiamy z KE o zwiększeniu z 70 na 85 procent dofinansowania projektów kolejowych ze środków unijnych. Wczoraj otrzymałem od Komisji informację: rozważymy taką możliwośc, ale najpierw pokażcie efekty swoich działań poinformował wiceminister.
Główne korytarze W jaki sposób uzyskac jak największe efekty w wykorzystaniu środków UE w sektorze kolejowym? Zasada była taka, żeby modernizowac kompleksowo główne korytarze. Co do samej zasady było to słuszne podejście, jednak okazało się m.in. ze względu na stopień skomplikowania logistycznego i (zwłaszcza) proceduralnego że przy takiej filozofii nie dałoby sie wykorzystac środków unijnych.
- Gdybyśmy tak robili, to nawet więcej niż te zaoszczędzone 1,2 mld zł trzeba by przerzucic na drogi, dlatego zaczeliśmy szukac innych rozwiązań„-wyjaśniał‚ Andrzej Massel. Postawiliśmy na inwestycje o mniejszym zakresie, które dają szybszy efekt, czyli na rewitalizację linii kolejowych. Pod koniec kwietnia, po roku rozmów z KE, uzyskaliśmy zgodę z KE na to, żeby wykorzystywac środki z POIiŚ na takie projekty - mówił‚.
Ostatecznie z zaoszczędzonych przez kolej pieniędzy unijnych zostaną sfinansowane projekty związane z poprawą bezpieczeństwa na przejazdach (mogą się one również przyczynic do zmniejszenia kosztów energetycznych (hamowanie pociągów) i zwiększenia prędkości pociągów (likwidacja ograniczeń„ prędkości) oraz na projekty usuwania waskich gardeł w postaci rozjazdów w złym stanie technicznym.
Firmy poprawią jakośc Dla wykonawców inwestycji jednym z największych problemów jest to, że jedynym kryterium przetargów jest cena.To jest fatalne rozwiązanie. Pierwszy etap przetargu powinien byc analizą potencjału jaką oferent dysponuje. Mam tu na myśli nie tylko liczbę maszyn, ale ich jakośc. Sprzęt powinien byc certyfikowany ze względu na specyfikę inwestycji. Dopiero w drugim etapie powinno następowac rozstrzygnięcie przetargu-przekonywał Konrad Jaskółka, prezes zarządu Polimex-Mostostal S.A. Druga sprawa: tempo pozyskiwania pozwoleń„ strasznie przedłuża czas realizacji inwestycji. Trzeba zwiększyc tempo przygotowania projektów i poprawic ich jakośc To istotnie skróci czas realizacji inwestycji-powiedział‚.
|